2014-04-02

När tre svenska tjejer delar fyra ganska bekymmersfria månader i en lägenhet i södra Frankrike, kan det hända att dessa får idén att fira låtsas-födelsedagar, eftersom deras vanliga födelsedagar infaller annan tid på året. Så är fallet för Sofia, Anna och Josefine. I onsdags fick jag äran att vara med och fira den sistnämnda.

Efter att ha avnjutit en bärpaj och glass av högsta klass (rim) riktades strålkastaren på födelsedagsbarnet för att låta henne lista ut kvällens hemliga höjdpunkt - en aktivitet som de två organisatörerna, Sofia och Anna, menade att födelsedagsbarnet länge velat göra. Josefine sken upp och gissade på att vi skulle leka "psykologen", vilket är en rolig kombination av systemlek och rollspel. Fast det var en felaktig gissning. Jag satt ovetandes om det rätta svaret. Med några ledtrådar kom hon fram till att vi skulle titta på filmen "Ratatouille" och glädjen spred sig till alla i rummet, utom mig.

Det var då jag insåg att jag hade en avgörande roll i situationen. Det var nämligen jag som en tid innan hade uttalat mig om att jag hade filmen på min dator. Hade jag datorn med mig? Nej. Vi tog en stund och skrattade åt missförståndet och valde sedan att uppfylla födelsedagsbarnets första gissning. Vi lekte psykologen och fick skratta mycket. Filmen fick bli till en annan gång.


"För den som tror 
sammanfaller allt till det bästa."
- Romarbrevet 8:28

"För den som missförstår 
sammanfaller allt ibland också till något bra."
- Julia Nilsson.

Här har ni också ett väldigt färgstarkt kort som jag gick förbi häromdagen.
Perfekt till en låtsas-födelsedag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar