2012-01-10




Överraskades av en liten utstickare på ett av
Natasha Bedingfields album.
Får mig att tänka på intoneringspolisen på youtube,
men också väldigt mycket annat.


Tänk vad mycket negativt man tänker om sig själv som man lätt
övertygar sig själv om att alla andra också tänker.

Så onödigt.


Bibeln säger det så bra - den enda sanna medicinen mot onda tankar, är att övervinna dem med goda tankar. Övervinna det onda med det goda. Alltså borde jag aldrig tveka på att säga allt det fina och goda jag tänker om folk? Kanske övervinner det en hel härd av negativa tankar som slagit rot det senaste halvåret? Slutsats: Varför bara tänka goda tankar när jag kan ta dem ett steg längre, och säga dem?

...och inte låta det stanna vid komplimanger gällande bara utseende. Förstå mig rätt, jag tycker det är otroligt viktigt med sådana ord, sådana komplimanger är fantastiska och kan verkligen värma och göra någons dag. Min upplevelse är dock att även en positiv miljö, fylld med bara goda komplimanger kring utseende, bidrar till hela världens utseendefixering ( man kan ju alltid destruktivt börjar räkna komplimanger och jämföra, för att inte tala om "gillningar" på Facebook) Kör på med fina ord om varandras utseende, men ta det även steget längre! Slutsats: Jag vill vara med och bygga upp fantastiska människor! Hjälpa mina vänner att må bättre! (feel good about themselves, är ett så mycket bättre uttryck)


Note to self:
Börja tänka aktivt på allt det fantastiska människor är och gör.
(i det lilla, även cafébiträdet och busschauffören är människor som behöver höra goda ord)


Viktigt också att kunna påpeka sina vänners svagheter.
Alltid i kärlek och i uppbyggande syfte.

"Du är verkligen dålig på att höra av dig..."
"Ibland pratar du lite för mycket..."
"Du har så dålig musiksmak, här har du en spotifylista med kvalité" (skämt!)


Nu stannar jag. Kan skriva om det här hela dagen annars.


Nu kom en till tanke:


En hand kommer
aldrig kunna tala.

En mun kommer
aldrig kunna gå.

Man kan visa uppskattning, och visa att
man tycker om folk på så många sätt.
Inte bara med ord.

(det här behöver inte säga emot allt annat jag skrivit, eller hur?)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar